De markt voor e-bikes groeit vrij snel. Met de komst van deze fietsen zijn zelfs de mensen die het minst geรฏnteresseerd zijn in fietsen zich gaan bezighouden met deze buitenactiviteit. In 2021 bedroeg de marktwaarde van e-bikes meer dan 27 miljard dollar. Tegen 2027 zal het niet minder dan 54 miljard dollar zijn. Dat is gigantisch.
Waarschijnlijk lees je dit artikel omdat je meer wilt weten over e-bikes, hun functies en hoe ze werken. Dus laten we die informatie stuk voor stuk nalopen. Dit artikel gaat over de trapkrachtsensor (torque sensor) en rotatiesensor (speed sensor). Als je wilt weten wat trapassistentie is en andere gerelateerde informatie, bezoek dan zeker onze website.
Wat is een trapassistentiesensor (PAS)?
Een Pedal Assist System (PAS) is een systeem dat gebruik maakt van elektromotoren om je te helpen bij het trappen en je reis sneller en comfortabeler te maken. Dit systeem gebruikt sensoren die naast elkaar werken.
Zoals de naam al aangeeft, is de functie van de sensor om te detecteren of een persoon trapt of niet, en met welke kracht, zodat de motor dienovereenkomstig werkt. Op basis van dit feit zijn er twee hoofdtypen sensoren.
De ene is de rotatiesensor (speed sensor) die detecteert of de persoon trapt of niet, en de andere is de trapkrachtsensor (torque sensor) die detecteert met welke kracht de persoon op de fiets trapt.
Rotatiesensor (speed sensor):
De rotatiesensor (speed sensor) heeft de vorm van een elektronische pod waaraan magneten zijn bevestigd. De pod wordt dan aan de as van de fiets bevestigd. Zoals hierboven gezegd, detecteert het alleen of de persoon trapt of niet, dus het werkt als de aan/uit-knop van de motor. Zodra de rijder op de pedalen duwt, begint het te werken en geeft het de motor een signaal, en zodra de berijder stopt met het duwen van de pedalen, stopt het onmiddellijk.
Te overwegen functies van rotatiesensoren:
- Het grote voordeel van dit type sensor is dat je alleen het pedaal hoeft in te drukken om de motor te starten. Meestal worden verschillende niveaus van trapbekrachtiging weergegeven op een klein schermpje midden op het stuur. Stel dat je de waarde hebt ingesteld op 2 en je trapt lichtjes op de pedalen, dan zal de fiets rijden met de snelheid die is voorzien op niveau 2. Stel dat je het hebt verhoogd naar 3, of 4, of meer. De fiets zal automatisch versnellen, zelfs als je de pedalen met dezelfde energie indrukt als in niveau 2.
- Dat gezegd hebbende, je hoeft niet hard te werken.
- Vaak wordt het ondersteund met een gashendel die je een pauze geeft van het trappen en je werk alleen doet.
- Het blijkt goedkoper te zijn.
- Wat de nadelen betreft, is het belangrijkste dat je het pedaal een kwart of de helft van de omwenteling moet indrukken om de motor te starten, dus er is een vertraging die schokken en stoten veroorzaakt.
- Ten tweede werkt het met een constante snelheid die overeenkomt met het ondersteuningsniveau dat je op het scherm instelt. De snelheid van de fiets kan niet worden gewijzigd door meer of minder gas te geven.
Trapkrachtsensor (torque sensor):
Herinner je je het woord “torque” uit het natuurkundeboek? Dat is de basis voor dit type sensor. Het meet de hoeveelheid kracht die je uitoefent op het pedaal, die vervolgens wordt versterkt door de motor. Het is een geavanceerde technologie die door minder bedrijven wordt toegepast in hun e-bikes, maar binnenkort zal deze technologie alle e-bikes ter wereld gaan veroveren.
Trapkrachtsensor (torque sensor) kenmerken om te overwegen:
- De belangrijkste is dat je de snelheid van de fiets kunt regelen.
- De traprkachtsensor detecteert de kracht waarmee je op het pedaal duwt. Als je hard trapt, gaat de fiets sneller bewegen en als je minder energie gebruikt, gaat de fiets langzamer bewegen.
- Sommige mensen zien het als een nadeel, maar het is eigenlijk een pluspunt in de zin dat het voelt als rijden op een normale traditionele fiets, wat natuurlijk aanvoelt. Bovendien is het beter voor je lichamelijke gezondheid.
- Omdat je het meeste werk zelf doet, gaat de batterij langer mee.
- Het wiel gaat er onmiddellijk af na het uitoefenen van druk, dus er zijn geen schokken en stoten.
- Het nadeel van de e-bike met trapkrachtsensor is dat hij iets duurder is dan een fiets met rotatiesensor. Ten tweede heb je geen voordeel van het gaspedaal.
Hoe zit het met de combinatie van beide sensoren?
Veel mensen gebruiken graag de combinatie van beide sensoren in hun e-bike, zodat de ene het nadeel van de andere kan compenseren.
Op deze manier kunnen ze het afwisselen tussen zelf de snelheid bepalen en gewoon met een constante snelheid op pad gaan. Maar de reden waarom beide sensoren niet tegelijkertijd aanwezig zijn op de e-bikes die over het algemeen op de markt verkrijgbaar zijn, is dat hun combinatie zal resulteren in een vrij dure fiets die minder verkocht zal worden.
Maar veel mensen kopen graag de extra sensor en installeren die op hun motor, waarbij ze de andere sensor gebruiken om van de voordelen van beide te profiteren. Beide zijn eenvoudig te installeren.
Welke is algemeen verkrijgbaar?
Van de twee belangrijkste sensoren wordt de rotatiesensor (speed sensor) vaak gebruikt omdat deze goedkoper is. Bovendien vinden sommige mensen het prettiger omdat ze niet veel moeite willen doen om te trappen.
Waar koop ik een e-bike met trapkrachtsensor (torque sensor)?
Ben je bezorgd dat de meeste bedrijven fietsen verkopen met rotatiesensoren en dat de trapkrachttechnologie slechts door een paar bedrijven wordt gebruikt? Nou, is het geen goed nieuws dat je onderzoekstijd is teruggebracht? We verkopen ook eersteklas en betaalbare e-bikes.
Het stevige materiaal maakt deze fietsen duurzamer. Er is geen compromis gesloten op het gebied van comfort. Bij het maken van voertuigen draait alles om gemak en snelheid, en het bedrijf is zich van beide bewust.