Met het eindeloze aanbod aan e-bikes is er tegenwoordig ook een enorm aanbod aan mechanische en technische kenmerken. Een van deze functies is de motor, die in wezen je trapinput versterkt.
E-bike rijders worstelen vaak met het kiezen van de juiste motor bij de aanschaf van een e-bike. Hoe weet je welk type aandrijving – een naafaandrijving of een middenaandrijving – superieur is? Lees verder voor meer informatie over de twee verschillende soorten e-bike motoren.
Wat zijn e-bikes met middenaandrijving en naafaandrijving?
Om te weten welke motor beter is, moet je eerst weten wat ze eigenlijk zijn. Zoals de naam al doet vermoeden, bevindt een middenmotor zich in het midden van je fiets. Het wordt gemonteerd in het aandrijfsysteem van je e-bike rond de trapas.
Een naafmotor wordt daarentegen in de naaf van het voor- of achterwiel van je fiets gemonteerd. Er zijn dus twee typen van deze motor: een voornaafmotor en een achternaafmotor.
Vergelijking van functies: Middenaandrijving vs. naafaandrijving
Laten we de kenmerken van beide motoren bekijken, zodat je ze kunt vergelijken en kunt bepalen welk type e-bike motor het beste is.
Niveau van assistentie:
Mid-drive geeft de berijder een natuurlijker gevoel tijdens het trappen. Maar tegelijkertijd geeft het een directe reactie en een grotere mate van ondersteuning op je trapinput.
De naafaandrijving ebikes zijn minder responsief in vergelijking met de middenaandrijving en het geeft de berijder het gevoel dat de fiets aan één kant wordt geduwd of getrokken in het geval van respectievelijk achter- en voornaafaandrijvingen.
Terreinefficiëntie:
De efficiëntie van e-bikes op ruw terrein hangt rechtstreeks samen met het type motor. Bij ebikes met naafaandrijving leunt het gewicht meestal meer op de ene kant van de fiets dan op de andere, waardoor ze minder stabiel zijn.
Er zijn maar een paar e-bikes met naafmotoren op beide wielen. Daarom zijn ze vaak niet geschikt voor off-road woon-werkverkeer. Bij fietsen met middenaandrijving daarentegen is het gewicht aan beide kanten van de fiets in balans omdat de motor zich tussen de peddels bevindt in plaats van op een van de twee wielen.
Een fiets met middenaandrijving heeft ook een lager zwaartepunt, waardoor hij beter in balans is. Als gevolg daarvan biedt een middenmotor de nodige tractie die nodig is om op ruige bergen en ruw heuvelachtig terrein te rijden, terwijl een naafmotor dat niet doet.
Slijtage:
E-bikes met naafaandrijving zijn minder gevoelig voor slijtage. Hun aandrijfsystemen zijn onafhankelijk van de motoren en ondervinden dus geen stress of druk tijdens het rijden. Omdat de naafmotor meer werk verzet, gaat je fietsketting langer mee dan bij een e-bike met middenaandrijving.
De ketting en het aandrijfsysteem van een mid-drive e-bike zijn vaak gevoeliger voor slijtage omdat ze tegelijkertijd de kracht van het trappen en het koppel van de motor moeten verwerken. Dit is ook de reden waarom e-bikes met middenaandrijving vaker onderhoud nodig hebben in vergelijking met e-bikes met naafaandrijving.
De grootte van de benodigde batterij:
E-bike motoren met middenaandrijving leveren meer vermogen en een groter bereik. Op hun beurt hebben ze grotere batterijen nodig. De accu van een e-bike met middenaandrijving moet groot genoeg zijn om grote vermogens aan te kunnen. Naaf aangedreven e-bike motoren hebben echter geen zware accu’s nodig. Deze motoren zijn daarom niet in staat om voldoende ondersteuning te bieden tijdens het trappen, zelfs als ze op hun maximum zijn ingesteld.
Installatie:
Naafmotoren zijn gemakkelijker te installeren in een e-bike. Je hoeft alleen het wiel en de cassette te verwijderen. Bij motoren met middenaandrijving heb je tijdens de installatie echter te maken met de fietsketting, en dat is een heel gedoe. Het is ook erg frustrerend om lekke banden te verwisselen op je e-bike als het een naafaandrijving is.
Bovendien vereist de installatie van naafaandrijvingen op een e-bike een koppelarm om het uitgaande koppel te verwerken en extra regelaars, die op je fiets worden opgeslagen, terwijl een dergelijke extra installatie niet nodig is in het geval van motoren met middenaandrijving.
Fietsesthetiek:
Hoewel e-bikes met naafaandrijving lichter zijn dan e-bikes met middenaandrijving, hebben deze laatste een slanker ontwerp. E-bikes met middenaandrijving geven de sfeer van een zware fiets en zijn esthetisch aantrekkelijker.
Ze worden langs de aandrijflijn gemonteerd, waardoor ze niet opvallen. Aan de andere kant geven naafaandrijvingen een wat ruig uiterlijk aan de wielen van de fiets. Ze zijn niet jouw ding als je iemand bent die de voorkeur geeft aan esthetiek boven al het andere.
Prijs:
Mid-drive motoren zijn duurder in vergelijking met naafmotoren, en dat geldt ook voor de e-bikes die met de bijbehorende motoren worden geleverd. Je kunt een gemiddelde mid-drive motor kopen voor $700, terwijl er veel andere motoren boven deze prijsklasse zijn.
Hubschijven zijn veel betaalbaarder en hebben een middenklasse prijskaartje. De meeste motoren met middenaandrijving zijn gemakkelijk verkrijgbaar voor $200 tot $300.
Welke is de beste?
Dit is iets wat gebaseerd is op de keuze van de rijder. Elk type motor heeft zijn eigen voor- en nadelen. Je moet de kenmerken van beide typen e-bike motoren analyseren en een vergelijking maken om te weten welke in jouw voordeel werkt.
Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar iets met optimale prestaties voor een lagere prijs, kun je kiezen voor e-bikes met naafaandrijving. Het is ook een prima keuze als je forens bent in de stad. Omdat ze lichter zijn, zijn de e-bikes met naafaandrijving ook een geschiktere optie voor jongeren.
E-bikes met middenaandrijving zijn meer geschikt voor liefhebbers of mountainbikers. Ze geven een natuurlijk gevoel, vergelijkbaar met dat van een gewone trapfiets. Dus als je voorkeur uitgaat naar een high-end fiets met betere prestaties, een slanker ontwerp en een natuurlijke rijervaring, dan zijn e-bikes met middenaandrijving iets voor jou.
Waar te koop?
Ben je op zoek naar een e-bike met een hoogwaardige motor met topprestaties? Laten we niet langer zoeken, want wij van Revolt Bikes dekken je. Onze opvouwbare e-bikes zijn verkrijgbaar met een direct aangedreven motor of een naafmotor met versnelling, die je traditionele trapervaring nog pittiger maakt. Waar wacht je nog op? Ga nu en pak de jouwe!