Hydraulische remmen zijn een populaire keuze voor elektrische fietsen vanwege hun betrouwbaarheid, kracht en soepele werking.
Omdat de vraag naar elektrische fietsen blijft groeien, vooral in landen als Nederland, is het essentieel om te weten hoe je deze remmen moet onderhouden en afstellen voor zowel de prestaties als de veiligheid.
Of je nu een e-bike enthousiasteling bent of een van onze Revolt fietsen bezit, deze gids neemt je mee door de stappen voor het afstellen van hydraulische remmen op een elektrische fiets om er zeker van te zijn dat je de beste rijervaring krijgt.
Waarom de juiste remafstelling essentieel is
Hydraulische remmen werken op vloeistofdruk, wat een krachtigere en consistentere remkracht oplevert dan mechanische remmen.
Regelmatige afstelling van de remmen zorgt voor:
- Veiligheid: Een goed afgesteld remsysteem geeft je betere controle en remkracht.
- Prestaties: Soepel remmen verbetert je rijervaring, vooral in de stedelijke en vlakke landschappen van Nederland.
- Levensduur: Goed onderhoud voorkomt voortijdige slijtage van je remblokken en rotor, waardoor je op de lange termijn bespaart op reparatiekosten.
Laten we eens kijken hoe je de hydraulische remmen op je elektrische fiets kunt afstellen voor optimale prestaties.
Gereedschap dat je nodig hebt
Voordat je je hydraulische remmen afstelt, is het belangrijk om een paar essentiële gereedschappen te verzamelen.
Dit is wat je nodig hebt:
- Inbussleutelset (meestal 4-6 mm)
- T25 Torx-sleutel (voor rotorafstellingen)
- Remvloeistof (indien nodig voor ontluchting)
- Schone doek of papieren handdoeken
- Een fietsenrek of stabiel platform om op te werken
- Een rotortrilgereedschap (optioneel)
Stap-voor-stap handleiding voor het afstellen van hydraulische remmen op een elektrische fiets
1. Controleren op remblokslijtage
Na verloop van tijd slijten de remblokken, waardoor de rem minder goed kan stoppen.
De eerste stap is om de remblokken te controleren op slijtage.
- Inspecteer de remblokken: Kijk in de remklauw om te zien hoeveel remblokmateriaal er nog aanwezig is.
Als ze er dun of ongelijk versleten uitzien, is het tijd om ze te vervangen. - De remblokdikte meten: De meeste hydraulische remblokken hebben een slijtage-indicatorlijn.
Als het remblokmateriaal minder dan 1,5 mm is, moeten de remblokken worden vervangen om voldoende remkracht te garanderen.
Versleten remblokken vervangen
Als de remblokken versleten zijn, is vervanging relatief eenvoudig:
- Verwijder het wiel voor betere toegang tot de remklauw.
- Gebruik de inbussleutel om de borgpen of bout te verwijderen die de remblokken vasthoudt.
- Schuif de oude pads eruit en plaats de nieuwe.
- Zorg ervoor dat de nieuwe remblokken goed op hun plaats zitten en breng de borgpen of -bout weer aan.
2. Controleer de uitlijning van de rotor
Een veelvoorkomende oorzaak van remgeluiden en slechte prestaties is een verkeerd uitgelijnde rotor.
Als de rotor niet perfect is uitgelijnd met de remklauw, kan dit wrijving of ongelijkmatig remmen veroorzaken.
De rotor uitlijnen:
- Laat het wiel draaien: Til de fiets op met behulp van een standaard en draai het wiel rond.
Kijk hoe de rotor door de remklauw loopt. - Luister naar geluid: Als de rotor tegen de remblokken schuurt, hoort u een schrapend geluid.
Dit geeft aan dat de rotor niet goed gecentreerd is. - Draai de rotor recht: Als de rotor licht gebogen is, gebruik dan een rotortol of buig hem voorzichtig terug met je handen.
Pas op dat u niet te veel kracht uitoefent.
3. Centreer de schuifmaat
Zodra de rotor is uitgelijnd, is de volgende stap ervoor te zorgen dat de remklauw gecentreerd is rond de rotor.
Als de remklauw verkeerd is uitgelijnd, kan het ene remblok meer wrijven dan het andere, wat resulteert in slechte remprestaties.
De schuifmaat centreren:
- Draai de bouten van de remklauw los: Gebruik een inbussleutel om de bouten waarmee de remklauw aan het fietsframe is bevestigd iets los te draaien.
- Knijp in de remhendel: Knijp hard in de remhendel terwijl de bouten los zitten.
Hierdoor wordt de remklauw over de rotor gecentreerd. - Draai de bouten vast: Terwijl je de remhendel nog vasthoudt, draai je de bouten van de remklauw vast.
Laat de remhendel los en draai het wiel rond om te controleren op wrijving.
De remklauw moet nu goed gecentreerd zijn.
4. Hendelbereik aanpassen
Hydraulische remhendels hebben meestal een bereikinstelling, waarmee je de afstand tussen de hendel en het stuur kunt instellen.
Het bereik van de hendel aanpassen is essentieel voor comfort en controle, vooral als je kleinere handen hebt of een kleiner bereik verkiest.
Hendelbereik aanpassen:
- Zoek de bereikafsteller: Dit is meestal een kleine draaiknop of schroef in de buurt van het draaipunt van de remhendel.
- Draai de stelschroef: Met de klok mee om de hendel dichter bij het stuur te brengen of tegen de klok in om hem verder weg te duwen.
Stel de hendel in op een positie die voor jou comfortabel aanvoelt en waarbij je verzekerd bent van volledige remkracht.
5. Ontlucht de remmen (indien nodig)
Als je remmen zacht of sponsachtig aanvoelen na het afstellen, kan er lucht in het hydraulische systeem zijn gekomen.
In dat geval moet je de remmen ontluchten om de lucht te verwijderen en de remkracht te herstellen.
De remmen ontluchten:
- Bevestig de ontluchtingsset: Bevestig een spuit met remvloeistof aan de ontluchtingspoort op de remklauw.
- Pomp de remhendel op: Terwijl u voorzichtig in de remhendel knijpt, opent u de ontluchtingspoort enigszins om luchtbellen te laten ontsnappen.
- Vul de vloeistof bij: Als de lucht ontsnapt, voeg dan meer remvloeistof toe totdat het systeem vol is.
- Sluit de ontluchtingspoort: Zodra er geen luchtbellen meer zichtbaar zijn, sluit je de ontluchtingspoort en test je de remmen.
Ze moeten stevig en responsief aanvoelen.
Het ontluchten van remmen kan iets ingewikkelder zijn, dus als je niet zeker bent, kun je je fiets altijd naar een professionele monteur brengen.
6. Test de remmen
Zodra je de nodige aanpassingen hebt gedaan, is het tijd om je hydraulische remmen te testen.
Volg deze stappen om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt:
- Test de remhendels: Knijp in de remhendels en controleer of ze stevig aanvoelen.
Als ze sponsachtig aanvoelen of veel speling nodig hebben voordat ze vastklikken, kan er nog lucht in het systeem zitten of moet je ze opnieuw ontluchten. - Maak een testrit: Maak een korte rit met je elektrische fiets.
Test geleidelijk de remmen bij verschillende snelheden en omstandigheden.
De remmen moeten snel en krachtig reageren zonder geluid te maken of het wiel te laten wiebelen.
7. Onderhoudstips voor hydraulische remmen
Om je hydraulische remmen in topconditie te houden, is regelmatig onderhoud essentieel.
Hier volgen enkele tips:
- Controleer remblokslijtage: Controleer je remblokken regelmatig, vooral als je in heuvelachtige of natte omstandigheden rijdt.
- Reinig de rotors: Gebruik isopropylalcohol om de remrotors schoon te maken.
Raak het rotoroppervlak niet met uw vingers aan, omdat oliën van uw huid de remwerking kunnen verminderen. - Ontlucht de remmen: Als je merkt dat de remmen minder goed werken of sponzig aanvoelen, kun je door de remmen te ontluchten alle vastzittende lucht verwijderen en de stevigheid herstellen.
- Houd het vloeistofpeil bijgevuld: Controleer het remvloeistofpeil regelmatig en vul zo nodig bij.
Zorg ervoor dat je het juiste type remvloeistof gebruikt, zoals gespecificeerd door de fabrikant.
Laatste gedachten
Het afstellen van hydraulische remmen op een elektrische fiets lijkt misschien intimiderend, maar met het juiste gereedschap en de juiste stappen is het een eenvoudig proces dat je rijervaring drastisch kan verbeteren.
Of je nu door de vlakke straten van Amsterdam fietst of het platteland opzoekt, goed onderhouden hydraulische remmen zijn essentieel voor een veilige en plezierige rit. Bij Revolt Bikes streven we ernaar om e-bikes van hoge kwaliteit te leveren die topprestaties en veiligheid bieden.
Het in perfecte staat houden van je hydraulische remmen zorgt ervoor dat je fiets soepel werkt, zodat je met een gerust hart van elke rit in Nederland kunt genieten.
Als je meer hulp nodig hebt of onzeker bent over het afstelproces, aarzel dan niet om contact op te nemen met een vakman of een van onze servicecentra te bezoeken. Veilig rijden!